Midden op het Franse platteland in het zuiden van de Bourgogne, nabij Uxeau, een piepklein dorpje met nog net een kroeg, een bakker en een kerk, ligt een 19e eeuwse boerderij, omsloten door weilanden met fruit –en notenbomen, waar onder deskundige leiding workshops worden gegeven. Vijf-, zeven-, acht– of tiendaagse cursussen, non-stop, drie dagdelen lang. Een rustige inspirerende omgeving waar ooit Ceasar vergeefse pogingen deed de Galliërs te onderwerpen.
Het voordeel van een korte intensieve onafgebroken werkperiode is dat het over het algemeen meer oplevert dan een jaar lang één avond in de week les, waarbij huiselijke en andere beslommeringen nog te nadrukkelijk aanwezig zijn om vrij en geïnspireerd te kunnen werken.
Let op: deze cursus wordt niet langer aangeboden!
Op basis van werkpunten die de cursist tevoren aangeeft, wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan:
• opheffen spelblokkades • ontwikkeling speltechniek, met behoud van authenticiteit • stem– en fysieke training • vorm– en speelstijlonderzoek • transformatie naar specifieke transformatie en rolopbouw • werken aan teksten uit het wereldrepertoire • specialismen als bijvoorbeeld maskertraining, Stanislawski, methode Spolin • mogelijkheid tot zelf regisseren • schrijven van poëzie– en theaterteksten • zelfwerkzaamheid n.a.v. gerichte opdrachten • kleinkunst, locatie, muziek– en bewegingstheater • cameratraining
Voor nieuwe deelnemers is eerst een orientatiedag noodzakelijk om het spelniveau te bepalen en een voortraject aan te raden, om alvast te wennen aan de werkwijze en mee te kunnen in het werktempo, dat in Frankrijk van je verlangd wordt.
“Af en toe een lesje volgen is lekker om even bij bij te tanken. Een cursusje hier, een cursusje daar is lekker om je accu weer op te laden. Weekeindje workshoppen in Nederland een prima pitstop. Maar tien dagenlang fulltime non-stop in Frankrijk; (dus) de tijd èn de ruimte om kritisch met jezelf als speler en maker bezig te zijn, da’s een mega-verslavende onderhoudsbeurt, die ik mezelf eens per jaar móet gunnen om in de race te kunnen blijven.” Monique van der Werf (o.a: Loverboy, Onderweg naar Morgen, ZOOP)
“De toegevoegde waarde van deze workshop is de manier van werken en de mate van flexibiliteit (eigen inbreng). Om maar niet te spreken over de mensen en de inspirerende omgeving.” Koert-Jan de Bruin (GTST-acteur)
“De workshop van Josja Hamann is een sublieme manier om een betere kijk op het ambacht van het acteren te krijgen. In een omgeving om van te dromen kan je op een ontspannen, maar toch intensieve wijze een heel nieuwe stap in voorwaartse richting zetten in je carrière.” Geert Hoes (GTST-acteur)
Let op: deze cursus wordt niet langer aangeboden!
Let op: deze cursus wordt niet langer aangeboden!
Locatiemanager: Martin de Smet
Free-lance acteur Opleiding:Toneelacademie Maastricht Speelde o.a : bij de Haagse Comedie, De Theater Unie, de Toneelschuur, Het NNT, Teneter, Wederzijds, Het Vervolg en Els Inc.
Docent: Josja Hamann
Acteur en Free-lance regisseur Opleiding:Toneelacademie Maastricht Oud Artistiek Leider van de Vooropleiding Theater Groningen Oud Dramacoach bij GTST Oud Docent: Regie Opleiding A’dam Dox Utrecht VARA Televisie School TRAP